måndag 27 december 2010

Idag är det en speciell dag:)


Bilden är tagen för exakt ett år sedan och det är för exakt ett år sedan som jag köpte min systemkamera.:)
Ett år sedan, jag kommer ihåg det så väl! Efter att ha fotat med kompaktkamera i några år började det bli tråkigt. Så jag önskade mig en systemkamera i julklapp(inte för att jag trodde att jag skulle få någon). Jag fick ingen heller, men jag fick pengar och både Pappa och farmor och farfar sa när jag fick pengar av dem att de ville vara med och sponsra till en systemkamera. Så i 2 hela dagar satt jag framför datorn och leta efter en bra systemkamera. Läste recensioner, läste i forum, kolla på fotosidor, kolla priser... Tillslut hade jag bestämt mig, en Canon EOS 450D skulle jag köpa. Så på söndagens kväll åkte jag in till OnOff där kameran var nedsatt med 1000 kr. Faan, hur lång tid det tar innan batterierna ska laddas klart! Det var en otålig men jätte glad Hanna som vänta på att batterierna skulle laddas klart.
Några av dem första bilderna jag fota. Fotade i programautomatik och är inte redigerade.

Bländare, slutartid, ISO, vad är skillnaden på tele-och vidvinkelobjektiv?
Ja, jag hade ingen aning? Men det skulle jag lära mig! Det hade jag bestämt!:) Fick med boken Bättre bilder med Canon EOS digitala systemkameror när jag köpte kameran. Jätte bra bok! Lärde mig mycket!:) Efter hand har jag lärt mig mer och mer och nu kan jag fota i manuellt läge. *Stolt! Haha*:)

Redigering, det har jag varit i kontakt med lite innan jag skaffade mig systemkameran. Men jag hade inget redigeringsprogram på datorn förut utan det var i Maj i år som jag blev tipsad om gratisprogrammet Gimp. Iomed det började jag redigera alla mina bilder. I slutet av sommaren började jag redigera i Photoshop Elements. Jag lär mig saker hela tiden.:) Bra det! Finns så mycket att lära sig.:)

Förlåt för mycket bilder! Haha!:)
Det där köpet för ett år sedan förändrade mitt liv, på ett bra sätt!:) Det fick mig att inse att det är fotografering jag vill syssla med i livet och mitt mål är att jobba som fotograf. :)

1 kommentar :

  1. Mange, mange flotte bilder du har tatt. :) Grattis med ditt og kameraet ditt sitt 1 års jubileum da, hehe. :D

    Sv. Tusen takk for kommentar på bloggen min!

    SvaraRadera