tisdag 9 juni 2015

Mellanformat

Den här våren har jag fotograferat mycket analogt, något som syns på bloggen väldigt mycket nu. Det blir lätt så när en har tillgång till ett fotolabb (alltså så drömigt att ha det!), och med det betydligt billigare att framkalla. Något jag gärna har velat testa är att fotografera med en gammal lådkamera och mellanformats film. Så det har jag testat nu! Jag gillar det väldigt mycket, fast fokus ofta hamnar fel.

Kameran jag har fotograferat med är en rysk Libitel från början av 50-talet. Filmen är vanliga Kodak T-Max 400.


analogt-220-spring15-1

Första fotografiet är en dubbelexponering, eftersom jag glömde att rulla fram filmen. Det ni ser är Mullsjön och några brunch-ätande kompisar. Helt klart en bra helgaktivitet, att gå till konditoriet på andra sidan sjön och äta brunch!


analogt-220-spring15-2

Mullsjön igen.

analogt-220-spring15-3

Delar av min klass i skolans café. Vi hade pyntat skolan med vår konst inför öppet hus.

analogt-220-spring15-4

Mormor som klyver ved. Nu är det inte så att jag har fotograferat bilden så snett, utan logen är också väldigt sne.

analogt-220-spring15-5

Marie

analogt-220-spring15-6

Marielle

analogt-220-spring15-7

Jag som höll på att dreja en stor kruka, här är jag ungefär halvvägs med den.

analogt-220-spring15-8

Cornelia och Tamara.

analogt-220-spring15-10

Marie som trycker tyg.

analogt-220-spring15-9

Utsikten från vävsalen.




2 kommentarer :

  1. Din experimentlusta när det gäller foto bjuder på många överraskande upplevelser.

    SvaraRadera
  2. Storformat hade jag velat testa. Kanske inte så mycket dyrare än det man lagt på digitalt.

    SvaraRadera