tisdag 18 december 2012

Sabaton - Conventum Örebro

I lördags var jag på en av de bästa konserterna, Sabaton spelade och fantastiska Raubtier var ett av förbanden.

När vi kom in, efter en stunds kö i ett slutsålt Conventum kongress, hade första förbandet Dynazty börjat. Ett glamrock band, och såna band är jag inte så förtjust i. Så några texter kunde jag inte. Men de var helt okej. 
Introt till “Björnes magasin” hördes sedan genom högtalarna. Det är introt till bandet här ovan, andra förbandet; Raubtier. Deras texter däremot kan jag nästan utantill. Det var första gången jag såg dem, men jag såg verkligen fram emot giget. De är fantastiska, och gjorde en fantastisk spelning. Dock var inte ljudet riktigt på deras sida denna kväll, något lätt konstigt. Men det var mäktigt att skrika med till låtar som "Sveriges elit", "Dobermann" och "Världsherravälde". Skön stämning! Måste säga att sångaren, Pär Hulkhoff är ett geni! Alltså hans röst och hans sätt att skriva är fantastiskt!

Efteråt klev kvällens huvudnummer upp på scen, Sabaton. Det var min andra gång jag såg dem, första gången var när de var förband till Iron Maiden. Sabaton var bra, riktigt bra. Örebro publiken däremot, som jag klagade på när Motörhead spelade föra året, var helt fantastisk! Vilken publik! En av de bästa jag har varit med om, de kunde varenda textrad. Det roliga var när hela publiken börja nynna på “Swedish pagans” helt plötsligt mellan två låtar. Bandet såg lite förvånade ut och frågade oss om vi ville att de skulle spela den låten. Jaaa! skrek vi, och så fick bandet spela den, fast den inte fanns med i setlistan.
En väldigt bra show bjöd Sabaton på, med ös, hoppande och allsång som nästan fick taket att lyfta. Jag gillar deras scennärvaro, deras glädje och humor!

Tack, för en magisk kväll!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar