söndag 31 januari 2016

Vävning

_MG_4079-600



Jag vill visa er en sak jag gjorde i skolan i våras. Fick möjligheten att väva och bestämde mig efter lite fundering att väva en pläd. Så sagt och gjort satte jag och tre andra kamrater upp en väv av ullgarn. Men det är inte bara att sätta upp en väv. Vi spendera väldigt många timmar med att varpa, för-skeda, skeda, dra på och alla andra moment innan alla trådar satt på rätt plats och det äntligen var dags för själva vävningen. Som också tog väldigt många timmar, men som också var väldigt rogivande.

plad-2

Men titta så fin den blev! Jag är så himla nöjd, för pläden är så mysig och värmer fantastiskt bra! Perfekt kalla vinterdagar och nätter.

_MG_4081-600




menstavla

När vi redan pratar om vävning vill jag visa denna bonad jag också vävde. Vi hade en uppgift i textil att göra textil konst. Så jag gjorde något jag länge velat göra, en hyllning till mensen! Men också en hyllning till ett gammalt hantverk och en hyllning till kvinnor! Mens är fantastiskt, inget vi ska skämmas över och inget som ska anses äckligt!



1 kommentar :

  1. Hyllning till mensen har jag lite svårt förstå.
    När man som jag var halvdöd av värk 3 dagar i månaden. Hade jag gärna velat slippa.
    Men håller med om att det inte är något att skämmas för.
    Anita F

    SvaraRadera